Trin 5 – Linkbuilding er et vigtigt fundament i SEO optimering
Linkbuilding er kunsten at skaffe gode links, som peger ind til din hjemmeside – et vigtigt fundament i din SEO optimering. Generelt kan man sige, at jo flere gode links du har til din hjemmeside, jo højere vil du blive listet i søgemaskinerne. Generelt gælder, at de bedste eksterne links til din hjemmeside er:
- Links fra relevante hjemmesider – typisk sider, som handler om noget af det samme som din side, og gerne med nogle af de samme søgeord.
- Links fra sider med høj ekspertise, autoritet og troværdighed.
- Links, som inkluderer dine søgeord i link-teksten.
- Links, som ligger på sider, hvor der er få eller ingen andre udgående links.
Tjek hvem der linker til dine konkurrenter
Hvis du mangler inspiration til, hvor du kan få gode links til din hjemmeside, er det en god ide at starte med at undersøge, hvem der linker til dine konkurrenter. Mange af dem, der linker til dine konkurrenter kunne sagtens være nogle, som du også kunne få til at linke til dig. Begynd med at tjekke hvilke konkurrenthjemmesider, der klarer sig godt på Google. Det gør du ved en simpel søgning på de søgeord, som du gerne vil ligge højt på. Du kan lægge ud med at analysere de første 5-10 konkurrenthjemmesider, som dukker op på side ét i søgeresultatet.
Der findes forskellige gratis backlink tjekkere på nettet. Nedenfor har jeg forslag til gode backlink checkere, hvor du kan oprette dig som ikke-betalende abonnent:
- Ahrefs Site Explorer and Backlink Checker – Hos ahrefs kan du p.t. få gratis adgang til deres rigtig gode værktøj i syv dage. Det er rigeligt til at du kan få tjekket af, hvem der linker til dine konkurrenter samt få en masse anden spændende inspiration: www.ahrefs.com
- Open Site Explorer (Moz) – Open Site Explorer (Moz) viser backlink rapport i fuld skala, også når du er gratist. Til gengæld kan du kun køre et par test om dagen. Derefter må du pænt vente til næste dag: moz.com/link-explorer
Et backlink tjek af dine konkurrenter vil give dig en masse inspiration. Nogle af de backlinks, som konkurrenterne har, vil du også kunne få. Nogle gange kan en mail til indehaveren af hjemmesiden gøre det. Andre gange skal du måske ringe ejeren af hjemmesiden op.
Gensidige links – nej tak
Gensidige links betyder at to hjemmesider linker til hinanden. Når to ligeværdige hjemmesider linker til hinanden, kan deres betydning stort set ophæve hinanden – så gå efter eksterne links, hvor du ikke behøver at linke tilbage.
Anmeld dig til brancheoversigter og vejvisere
Det kan være en god ide at anmelde din hjemmeside til lokale online vejvisere og brancheoversigter. Men husk, at det ideelle link kommer fra relevante hjemmesider, som handler om det samme som din hjemmeside. Sats bl.a. på vejvisere og brancheoversigter, som selv har stor autoritet, og som i øvrigt kan give dig brugbar trafik.
Få dine kunder eller leverandører til at linke til din hjemmeside. Men allerhelst, hvis du kan undgå at linke tilbage til dem
Deltag i online debatter
Mange velbesøgte sites giver mulighed for at deltage i faglige debatter, som kan give dig mulighed for at lave et relevant link til din hjemmeside. For eksempel har jeg oprettet mig i Amino: www.amino.dk/members/KarstenA.aspx
Gå ikke for hurtigt frem
Hvis du for eksempel havde tre links i går og pludseligt 10 links i dag, kan Google formode, at du har gang i manipulation – og lægge dig på is.
Lad mig hjælpe dig med søgeoptimering af din hjemmeside
Mit webbureau har gennem 20+ år leveret resultater inden for webdesign, SEO-optimering og online markedsføring for en bred vifte af danske, udenlandske og internationale kunder. Læs om Webdesign: 10 stærke grunde til at vælge mit bureau
Kontakt mig for søgeoptimering af din hjemmeside